Alle for alle. Steen Krarup Jensen. Tidsskriftet KUNST, nr. 2 1996.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
Alle for alle?
Vil de faglige organisationer på billedkunstområdet slutte sig sammen?
Af Steen Krarup Jensen
“Fagpolitisk ønsker mange, at de forskellige kunstnerorganisationer slår sig sammen til en stærk organisation, som derved lettere kan øve indflydelse på lovområdet, skatteområdet og kultur- og uddannelsespolitikken.”
Ovenstående fremgår af den undersøgelse af billedkunstneres arbejds- og levevilkår i Århus Amt, som netop er offentliggjort som rapport (se artiklen „Syn for sagn”).
Dette ønske fra mange kunstnere er indlysende fornuftigt. Den efterlyste samlede og stærke organisation er en forudsætning for, at der kan gøres noget effektivt ved de jammerlige forhold, som ikke er nogen nyhed, men som nu med den foreliggende rapport er temmelig godt dokumenterede.
Derfor har KUNST spurgt repræsentanter for de tre landsorganisationer, hvis medlemmer indgår i undersøgelsen, om organisationernes holdning til den ide, at de forskellige kunstnerorganisationer slår sig sammen til en stærk organisation.
Her er svarene:
DKL, Danske Kunsthåndværkeres Landsorganisation.Landsformand Tyge Axel Holm:
– Det er klart, der er væsentlige fælles interesser. DKLs går nok mest i retning af tanker om en paraplyorganisation. En egentlig sammenslutning tror jeg ikke er realistisk i øjeblikket.
KUNST: Hvorfor ikke?
– Det skyldes mest, at der vist er problemer på billedkunstsiden, altså mellem BKF og DBF, som umuliggør en sammenslutning lige nu.
I øjeblikket er vi i DKL i gang med en strukturændring, og vi vil ikke tage nogen initiativer i den retning, der er tale om. Men kommunikation og forhåbentlig samarbejde mellem de faglige organisationer på området er da bestemt ønskeligt og vel på lidt længere sigt også muligt, især hvis billedkunstnerne kan blive enige indbyrdes.
DBF, Danske Billedkunstneres Fagforening.Karin Meisl og Søren Dahl Andersen (begge medlemmer af DBFs forretningsudvalg):
– DBF arbejder målrettet på at gennemføre professionelle erhvervsforhold for billedkunsten. Der er behov for en politik, der styrker det billedkunstneriske område erhvervsfagligt og ikke ordninger, der fastholder kunstnerne som en marginaliseret socialgruppe.
DBF har altid holdt en dør åben til samarbejde og vil da fortsat gøre det. Vel at mærke uden at miste målet for øje.
KUNST: Ja, ja, men hvad betyder det i den konkrete situation. Er det en god ide, at de forskellige organisationer slår sig sammen?
Karin Meisl: – Det er altid en god ide at slå sig sammen, hvis man kan blive enige.
KUNST: Kan man så det?
Karin Meisl: – Det har hidtil ikke skortet på velvilje fra vor side med hensyn til et samarbejde med BKF. Men indtil nu er forsøgene desværre løbet ud i sandet.
BKF, Billedkunstnernes Forbund.Landsformand Jane Ring:
– Vi gør en kraftig indsats for at samle tropperne, fordi det er vigtigt, at billedkunstnerne bliver samlet. Hermed mener jeg bestræbelserne på at samle Kunstnersamfundet, Kunstner sammenslutningernes Samråd og BKF.
KUNST: I den sammenhæng er de faglige organisationer, som er nævnt i denne rapport, ikke med?
– DKL er kunsthåndværkere, ikke billedkunstnere, og hvad angår DBF, så er rapporten misvisende, BKF er fem gange så stor som DBF på landsplan. BKFs holdning til sammenslutning af de forskellige kunstnerorganisationer er, at det ville være en god ide, men vi regner ikke med DBF i den sammenhæng.
KUNST: Hvorfor ikke? Hverken Kunstnersamfundet eller Kunstnersammen-slutningernes Samråd er jo faglige organisationer?
– Det er underordnet. Det er dem, man regner med, dem der er de professionelle billedkunstnere.
KUNST: Men der er jo intet i denne undersøgelse, som tyder på, at nogle grupper af billedkunstnere er mere professionelle end andre?
– Så meget er jeg ikke inde i rapporten, Jeg har kun lige læst den. Jeg vil blot sige, at princippet i at slå sig sammen er godt, og vi vælger at slå os sammen med Kunstnersamfundet og Kunstnersammenslutningernes Samråd. Det er lige meget, om de er faglige organisationer.
Af egentlige faglige organisationer på billedkunstområdet er der kun BKF og DBF, og BKF og DBF er så forskellige af observans, at en sammenslutning af disse ikke ville være nogen god ide. Vi vil prøve at samle kunstnerstanden, men ikke BKF og DBF.
I øvrigt synes jeg, rapporten er hamrende god, og den bør bruges positivt.
For at forebygge misforståelser skal det nævnes, at det i løbet af samtalerne fra alle parter blev pointeret, at der ikke ses nogen problemer eller uoverensstemmelser mellem DKL som kunsthåndværkerorganisation og henholdsvis BKF og DBF som billedkunstnerorganisationer.
Det skal også nævnes, at de tre organisationers samarbejde om driften af Kunstnernes Hus i Århus (som har bistået praktisk til undersøgelsen, og som også udgiver KUNST) er et samarbejde, som der er udbredt tilfredshed med blandt de tre organisationers medlemmer i Århus Amt.
(Læs også lederen side 2)