BKF støtter Syntese i retssag mod Unibank. Omtale (Retssag. Den lange rejse, Charlottenborg, København 1989). Hanne Dam. Information.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
BKF støtter Syntese i retssag mod Unibank
Billedkunstnernes Forbund går med i Landsretten
Af HANNE DAM
Bestyrelsen for Billedkunstnernes Forbund (BKF) har besluttet er gå aktivt ind som støtte for den revolutionære kunstnergruppe Syntese i retssagen mod Unibank. Billedkunstnernes fagforening har samtidig etableret en ophavsretsfond (BKFO), der med et loft på 50.000 kr. vil dække et eventuelt underskud som følge af retsbehandlingen.
Syntese tabte i vinter sagen ved Byretten. Men ankede den på stedet til Landsretten, hvor den ventes at blive behandlet til februar.
»Det er det principielle, der interesserer os. Vi går alene ind omkring det ophavsretslige, altså spørgsmålet om, hvorvidt man skal kunne fjerne billeder fra en løbende udstilling,« forklarer maleren Niels Sylvest fra BKF’s bestyrelse.
Han siger til Information, at forbundet, hvis det ikke af Syntese-kunstnerne var blevet opfordret til at gå ind i sagen, af sig selv »var hoppet med.«
»Vi er dybt forundrede over Unibanks optræden og vil gerne markere os ved at være med, når Syntese forhåbentlig – ja, det er jeg helt overbevist om – vinder sagen ved Landsretten,« siger Sylvest til Information.Solgt for en slik
Den revolutionære kunstnergruppe anlagde sagen mod Unibank, da banken ved fogedens hjælp i sommeren 89 fjernede fem kunstværker af maleren Flemming Vincent fra udstillingen Den lange rejse på Charlottenborg. Vincent skyldte banken penge og efter at have set Vincents værker præsenteret i fjernsynet, forestillede banken sig at kunne profitere af at tilegne sig dem. Værkerne blev senere solgt på en auktion for få hundrede kroner.
Bestyrelsen i BKF skulle igennem visse diskussioner, før man enedes om at bakke Syntese så markant op.
»Nogle nye bestyrelsesmedlemmer var bange for, at Syntese var et flop, og at der på Charlottenborg var tale om et show, som Syntese selv havde arrangeret. Efter at have undersøgt sagen, er der ingen, der har indvendinger af den karakter. Alle er enige om, at indgrebet for den sags skyld lige så godt kunne have fundet sted på en stor udstilling som Grønningen,« siger Niels Sylvest.
– I tager altså med denne markering stilling til kunstens kvalitet?
»Kunsten vil jeg ikke udtale mig om. Jeg så udstillingen. Privat synes jeg ikke, der var noget ved det,« erkender Sylvest.
Han fremhæver, at det alene er perspektivet i Unibanks handling, der optager fagforbundet. Og kalder det »dybt åndsvagt« at pille enkeltværker ud af den helhed, enhver kunstudstilling er sammensat som. Ikke mindst Den lange Rejse på Charlottenborg, som ovenikøbet var hængt op som en sammenhængende fortælling.