Kollektiv ansøgning, professorat, Kunstakademiet.
Hvis ingen PDF bliver vist nedenfor, så prøv at opdatere siden.
Eller download filen (åbnes i nyt vindue).
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
KUNST-OG KULTURGRUPPEN
SYNTESE
Hendes Majestæt Dronning Margrethe IIKunstakademiets Fællesadministration
Kongens Nytorv 3
1050 København K
Fensten, den 25. februar 1994
Ansøgning til stilling som professor i billedhuggerkunst ved Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler.
Kunst- og Kulturgruppen SYNTESE ansøger hermed kollektivt om ovennævnte stilling.
SYNTESE er som juridisk person en forening med en ansvarlig bestyrelse.
Medlemmer af SYNTESE er:
Laurie Grundt, maler
Steffan Herrik, billedhugger
Steen Krarup Jensen, billedhugger
Ole Kruse, billedhugger
Erik Reime, tatovør
Per Johan Svendsen, maler
Flemming Vincent, maler
Mads Jon Andersen, direktør
Palle Kirkemann, reg. revisorDe anførte titler er vedkommendes hovedbeskæftigelse. Af de kunstneriske medier ud over de nævnte, som benyttes af SYNTESE’s kunstnere, bør som eksempler også nævnes: Grafik, foto, video, edb, poesi, musik.
SYNTESE blev stiftet i 1983 og har siden markeret sig såvel kunstnerisk med en række udstillinger og udsmykninger som debatskabende med en række artikler og kronikker, kulturkonferencer, retssagen “SYNTESE kontra Unibank” med mere.
SYNTESE’s samarbejde mellem folk fra forskellige fagområder samt den kollektive arbejdsform, hvor vi bygger på forskellighederne og udnytter spændingen mellem det individuelle og det kollektive ve, er gruppens store styrke og kilde til vitalitet.
Via undersøgelser, analyser og eksperimenter er del lykkedes os al udvikle en samarbejdspraksis, hvori vi:
– kunstnerisk bruger og lærer af hinandens stærke sider og samtidig giver plads tilden personlige fordybelse og hver enkelts personlige udvikling.
– kan opretholde den for kollektivt arbejde nødvendige disciplin og ansvarlighed sammen med den åbenhed udadtil, der kan forhindre isolation, og som har skabt en bred kontaktflade, der kan trækkes på til optimering af indsatsen og til løsning af problemer.Det, at der både blandt SYNTESE’s “nærmeste” og blandt de egentlige medlemmer er folk fra ikke kunstneriske fag, har stor betydning for udvikling og raffinering af de kunstneriske udtryksmidler og for vort analysearbejde vedrørende samfundsspørgsmål generelt og kunstens og kunstnernes funktion og roller specifikt.
Tilsammen har gruppens kunstnere en meget stor viden og kunnen inden for forskellige billedkunstneriske grunddiscipliner, hidrørende dels fra personlige studier, dels fra skoling hos blandt andre: Billedhuggeren Gotfred Eickhoff, billedhuggeren og maleren Erling Frederiksen, billedhuggeren Hans Jacob Meyer (Norge), maleren Richard Mortensen, billedhuggeren Erik Poulsen samt maleren Alf Jørgen Aas (Norge).
Derudover besidder gruppen stor erfaring i eksperimenter inden for de fleste billedkunstneriske udtryk, ligesom vi gennem mange års samarbejde har udviklet egne analyser af kunstens historie og funktion i nyere tid og opnået forståelse for og erfaring med samfundsmæssig formidling i bred forstand, for eksempel vedrørende massemedieformidling og entreprise- og salgsarbejde.
Angående billedhuggerkunst specifikt, kan vi specielt tilbyde kunnen og erfaringer vedrørende:
– Klassisk tegning og modellering efter model. Blandt andet som videreførelse af traditionen, som den fremstod hos de af ovennævnte, daværende professorer, som underviste i videreførelse af den skoling, de havde modtaget hos henholdsvis Charles Despiau, Georg Jacobsen og Aksel Jørgensen.
– Stenhugning med hånd-, trykluft- og diamantværktøj m.m.
– Træarbejde inklusive klassisk billedskærerteknik.
– Støbeteknikker (gibs, beton, metaller m.m.).
– Svejsning.
– Assemblageteknikker.
– Vandkunst.
– Brug af utraditionelle materialer.Gruppens tre billedhuggere behersker tilsammen primært fire udtryksformer:
– Nærgående naturalisme.
– Fabulerende ekspressionisme.
– Stram abstraktion.
– Landskabskunst.Det skal pointeres, at den undervisning, de billedhuggerstuderende vil kunne få fra gruppens malere, vil være lige så befordrende for udvikling og kunnen inden for billedhuggerkunsten som undervisningen fra gruppens billedhuggere.
Naturligvis består der og skal der stadig bestå en ren skulpturel kunst. Men skellene mellem de kunstneriske discipliner er reelt opblødte, ikke mindst som følge af den tekniske udvikling inden for produktion i det hele taget og billedkommunikation i særdeleshed.
Den billedhuggerstuderende, der vil noget, har således også brug for input fra og dialog med maleren og tatovøren. Hvad sidstnævnte angår, vil enhver billedhugger med dybtgående erfaringer vedrørende modelstudie kunne bevidne den spændende sammenhæng mellem skulptur og tatoveringskunst. Ligeledes har den studerende brug for at kunne få feedback på sin sproglige udtryksform og for at lære for eksempel viddemediets og edb’s muligheder at kende.
Uden at forklejne faglig specialisering og artistisk toptræning må vi endvidere slå fast, at fagidioti har haft for gode vækstbetingelser på området, siden modernismen sejrede sig til døde med isolation og ekstrem kommercialisering til følge. Accelererende gennem det sidste halve århundrede har kunsten i originalitetens hellige navn, på bekostning af indhold, kommunikationsevne og ansvarlighed og nøje fulgt af et hysterisk marked for investeringsobjekter, udviklet sig i retning af en situation, hvor det enkelte kunstværks primære funktion er at virke som let genkendelig PR for kunstnerens øvrige produktion. På denne baggrund er det af afgørende betydning, at de studerende også bliver præsenteret for en række strukturer, mekanismer. paradokser, konfliktområder og så videre i det samfund og det marked, de sigter mod at fungere i og på.
Til sidstnævnte del af undervisningen vil vi bruge en debatform med kvalificerede input fra relevante eksperter, med et selvstændigt, kunstnerisk forhold til deres arbejde. Det være sig jurist, revisor, fagforeningsrepræsentant, administrerende direktør, journalist, hacker, historiker, psykolog, naturvidenskabelig forsker eller ….. Selvfølgelig skal en billedkunstner også kunne bevæge sig i forhold til arbejdsmarkedslov, selskabsdannelser, kontrakter, entrepriser, konflikter, politik, massemedier o.s.v. nøjagtigt som enhver anden, der vil noget selv. Ligesom man skal være orienteret vedrørende tidens problemstillinger inden for forskning, filosofi og politik.
At lave kunst er at bevæge andres opfattelse af verden – det skal gøres af folk uden skyklapper.
De ikke kunstudøvende medlemmer af gruppen har blandt andet ekspertise inden for kunstformidling (salg/udstillingsvirksomhed), bygnings- og facaderenovering og industrielle teknikker og maskinel i denne forbindelse samt finansiering og regnskabs-, budget- og skatteteknik.
Alle medlemmer af SYTESE har undervisningserfaring.
Med den rigtige planlægning, som vi naturligvis er indstillet på at foretage, kan eleverne få en grundigere og bredere undervisning med optimale muligheder for udforskning og træning af eget talent og langt større, tidssvarende indblik i deres egen rolle som kunstner og i kunstens funktion, samt større viden om bildende kunstneres arbejdsvilkår og erhvervsmuligheder og fagets muligheder og risici, end de vil kunne få med en enkelt person som professor. Specielt vil de studerende få bedre forudsætninger for at kunne indgå i de teamworksituationer, som billedkunstnerisk produktion af format i fremtiden ofte vil fordre, præcis som det var tilfældet, før isolationen tog fart i romantikken, og som det ofte er tilfældet inden for andre kunstneriske medier, for eksempel musik, teater og film. Dette samtidig med, at der gives de nødvendige nutidige forudsætninger for at kunne arbejde personligt og selvstændigt, på samme måde som de enkelte medlemmer af SYNTESE har hver deres egen virksomhed i gang.
Det er klart, at et kollektivt professoral stiller store krav til gruppen af undervisere, men SYNTESE har apparatet og erfaringerne til at kunne planlægge og tilrettelægge undervisning og øvrigt arbejde således, at der tages behørigt hensyn til såvel den enkelte elevs behov, som afdelingens forskning og akademiets øvrige aktiviteter og funktion.
Vi er naturligvis på det rene med, at det, at vi som gruppe ansøger til denne stilling, er i strid med gængs praksis og normer. At lade SYNTESE bestride denne professorstilling vil være utraditionelt i ordets egentligste betydning. Netop dette eksperimenterende brud med traditionerne vil imidlertid kunne blive det friske pust, der er brug for, for at komme nærmere den fornødne revitalisering af dansk kunstliv.
Nogen vil måske mene, at en sådan stillingsbesættelse vil være direkte regelstridig og om ikke af andre, så alene af denne formelle grund umulig. Men hvis ikke en sådan nytænkning og eksperimenteren bør kunne finde sted på kunstens område, hvor så ?
På grund af det overordnede og principielle i sidstnævnte aspekt har vi fundet det rigtigst at orientere Kulturministeren med en kopi af nærværende ansøgning, jævnfør vedlagte kopi af brev til ministeren, hvori aspektet uddybes.
Ønskes supplerende oplysninger, kan disse rekvireres ved henvendelse til:
Kunst- og Kulturgruppen SYNTESE c/o Revisionsfirmaet Palle Kirkemann, Postboks 99, Rosensgade 15, 8100 Århus C, telefon 86 13 18 11, fax 86 13 04 64 / 86 13 12 18eller
Kunst- og Kulturgruppen SYNTESE c/o billedhugger Steen Krarup Jensen. Hedemarksvej 40, Fensten. 8300 Odder, telefon/fax 86 55 11 66
Med venlig hilsenKunst- og Kulturgruppen SYNTESE
p.b.v.
Steen Krarup Jensen
billedhuggerPalle Kirkemann
reg. revisor, FRRc.c. Kulturminister Jytte Hilden.