Forord. Husudvalget i Kunstnernes Hus. Kataloget for udstillingen Jydske Rødder. Kunstnernes Hus Århus og Charlottenborg København. Dateret 1990.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
Anvendt kunst
Husudvalget ved Kunstnernes Hus i Århus tilskrev 150 billedkunstnere i Jylland i begyndelsen af december 89 og spurgte, om de ville deltage i en emneudstilling om jydsk identitet. 118 svarede bekræftende på invitationen og deltager på »JYDSKE RØDDER« med et værk hver.
Vi ved at kunst skaber identitet, det ved vi fra gulalder-maleriet – vi siger, når vi står i et smukt romantisk landskab, at der burde være guldramme om. Vi betragter dermed landskabet ud fra vor viden om de smukke romantiske landskaber, der blev malet i guldalderen.
Vi nærmer os »det indre marked« og dermed større relationer til Europa. Men hvordan kan vi invitere gæster, når vi ikke kender vort eget HUS. Vi søger i billedkunsten og digtningen større kendskab til dette HUS.
For mig har det altid været en borgerskabsreminiscens at kunst, som ikke har noget med samfundet at gøre, bliver omtalt og beskrevet i aviserne. Man kan ligesågodt fortælle, hvor mange oksestege Ankers Kødudsalg i Bruunsgaje har solgt fredag aften, det er ligeså relevant. Men med projektet »Jydske Rødder« har jeg måttet revidere min opfattelse af, hvad kunstnere er værd for identiteten. Jydske Rødder, som er en stor udstilling, og denne bog, giver et stort budget, og derfor har vi søgt økonomisk bistand hos alle kommuner og amter i Jylland. Svarene har, med få undtagelser, været fattige, vel har man syntes at initiativet var prisværdigt, men kun med ord. Når man sammenholder denne fattigdom med det store arbejde, kunstnerne vederlagsfrit stiller til oplevelse på denne udstilling, må konklusionen være, at uden kunstnere i samfundet ingen identitet.Hvis
værkerne på Jydske Rødder bryder igennem postulaterne og synliggør, hvad Jydsk identitet er, eller giver mulighed for en udskrift af samme, ja så er Jydske Rødder Anvendt Kunst og denne bog sammen med udstillingen et identitetsværktøj af almen værdi.Kunst & penge
Bag »Jydske Rødder« ligger ideer om, at vores egne kulturelle rødder er af værdi og betydning ikke mindst i en tid, hvor hele Europa er i nationalt opbrud og »det indre marked« eller det grænseløse Europa under opbygning. Med et overnationalt Europa vil regionerne atter komme i fokus for menneskers selvopfattelse og som kulturelle identifikationsområder.
Herudfra fandt vi det oplagt, at udstillingen kunne støttes økonomisk af alle kommuner og amtskommuner i Jylland samt naturligvis af større virksomheder, banker og fonde med rødder i det jydske.
Af alle jydske kommuner er det kun Århus, der har vist format til at se sammenhængen og støtte med et beløb, der modsvarer antallet af deltagende kunstnere.
Af amtskommuner er det kun Nordjyllands, der er gået ind med støtte, der modsvarer antallet af deltagende kunstnere.
En særlig tak til vores økonomiske rødder:Hotel Royal, Århus
Nykredits Fond
Århus Kommune
Nordjyllands Amtskommune
Århus Amtskommune