Tre der klær hinanden godt. Anmeldelse. Udstilling (Hermelinen fælder. Kunstnernes Hus, Århus). Lisbeth Stryhn. Djursland.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
Tre der klæ’r hinanden godt
Af Lisbeth Stryhn
ANMELDELSE
ÅRHUS – Pudsigt nok går højeksplosive farveorgier i arm med små humoristiske fantasi-skulpturer og store tunge stenskulpturer. Det er, som om malerierne på væggene får tyngde af de andre kunstneriske udtryk på gulvet.
Det er med andre ord en fornøjelse at træde ind i det univers som er kunstnerne Karen Degetts. Steffan Herriks og Steen Krarup Jensens. De tre klær hinanden som modsætningerne der bindes i buketten og tilsammen udgør et befriende hele.
Sådan oplever man de tre’s udstilling i Kunstnernes hus i Århus, hvor de under fællestitlen Hermelinen fælder står klar med alt godt fra tre gode værksteder.Dirrende billeder
Det er Karen Degett, der fylder væggene med rigtig mange billeder. Så mange at det er nødvendigt med en dyb indånding inden man kaster sig ind i hendes farveglade univers. Hendes malerier formelig dirrer af indre uro og ydre spænding. De fortæller historier, hendes billeder og man drages ind i deres indre selvom flere af dem virker hæsblæsende i stregen og forbandet hastige i udtrykket.
Men hun er en kunstner, der har så meget at fortælle og at øse af, at man skulle tro der stod en vulkan bag. Med kraft og et farvesprog der næsten ikke turde være muligt, danser hun med tyfonens hastighed hen over lærredet og fortæller historier med såvel bronzealderens helleristninger som nyere tids syndefaldsemner som motiver. De mytiske emner bliver i serien om Mysteriernes Hus kombineret med kunstnerens forrige produktion af Amsterdam-billeder med prostituerede og sex-gaderne i bymidten som hovedrolleindehavere.Men ved siden af Karen Degetts billeder står Steen Krarup Jensens stærke granitskulpturer og korresponderer vægtigt med væggenes flygtige farveskrig.
På forunderlig vis giver Steen Krarup Jensen det hårde stenmateriale blide linjer og former som var det et plastisk materiale han formede i sine hænder og ikke ubønhørlig granit.
Noget af det smukkeste man kan opleve af sten-skulpturer, er hans store skulptur med sten stukket på stålwirer hvor man føler, værket strækker sig næsten ind i himlen.Og i kompagniskab hermed kan vi så opleve Steffan Herriks små menneskeskulpturer skabt af rustne vandrør sæk og tjære, men med et udtryk der griber om hjertet. De er hverken farlige eller truende, men udstråler oftest en krøllet eksistens. Og havde de hænder ville de stå og vride dem.
Deres rustne ansigter nærmest råber på beskyttelsei en ond verden – små menneske ri knibe. Fantasi og virkelighed som podes ind i disse fiffige skulpturer, som er svære at gå forbi.Hermelinen fælder
Kunstnernes Hus Århus
Til 17. april.De er bare så kære, Steffan Herriks skulpturer, vredet i rustent jern og tjæresæk.
Karen Degetts billeder er lige ved at sprænge rammen. Her står hun bag et fra serien Mysteriernes Hus.