Smukt og frodigt i Kunstnernes Hus. Tre enere i stærk enhed. Hermelinen fælder. Kunstnernes Hus, Aarhus. C. F. Garde. Aarhus Stiftstidende.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
Stiftstidende / Søndag 27. marts 1994 / 2. del / 11
Tre enere i stærk enhed
»Hermelinen fælder« i Kunstneres Hus er en fin og festlig udstilling
Kunst
Anmeldelse
»Hermelinen fælder«. Det er titlen på en smuk og frodig udstilling, der lørdag åbnede i Kunstnernes Hus.
Der er ingen hermeliner på udstillingen, men det er jo rigtigt, at det lille dyr smider vinterpelsen her ved forårstide: Forvandlingens tid.Titlen kan virke som en mystifikation, men kan også tages som en enkel, sandfærdig oplysning. Måske udtryk for, at de tre kunstnere, der har indtaget huset, ikke behøver begrundelser for at gøre, hvad de gør. Som hermelinen.
Karen Degett, Steen Krarup Jensen og Steffan Herrik har sammen skabt en højst frodig helhed. De ligner ikke hinanden det mindste, og måske netop derfor er der god mening i kombinationen. Hver for sig står de stærkt, og samtidig fremhæver de hinanden.
Udstråling
Karen Degett er med sin farvestærke palet en fortællende maler, men sandelig også en malerisk fortæller. Hun har tilsyneladende uden at anstrenge sig (men det passer selvfølgelig ikke) fyldt væggene på begge husets etager med fejende flotte billeder.
Motiverne spænder fra nordiske helleristningsinspirationer over grumme bibelske motiver (f.eks. Salome og Johannes Døberen) til spansk lidenskab og i øvrigt erotiske udstrålinger, så det ligefrem dirrer i luften.
Sten-energi
Steen Krarup Jensen er med sin særlige blanding af, temperament og energi blevet en betydelig billedhugger. Hans fantasi er som et røntgenblik, der trænger gennem stenens overflade og røber den form, der så bliver synlig, når han er gået løs på den med mejslen.Flere af skulpturerne er en sammenarbejdning af stål og sten, dels i meget smukke kompositioner, dels på en måde, så stålet virker som energi, der stråler ud af stenen.
»Springfyr« er et stenvæsen med lange buede tentakler med runde sten i enderne, der ved en let berøring gør væsenet meget levende. Han betegner den selv som underjordisk/-søisk/-bevidst/-lig. Man kunne tilføje, at den er et under af en skulptur.
Mørk venlighed
Steffan Herriks skulpturer er en anden art: sære eventyrvæsener af skrot og tjæret hessian med beviklinger af sort garn. De ligefrem udstråler mørke, men også udsøgt venlighed, ikke som behag, men af den poetiske art som jeg forestiller mig må herske mellem trolde.De kan minde lidt om Robert Jacobsen skrotfigu-rer, og det er ment som en kompliment. Samtidig har han nemlig udviklet sit eget kunstneriske sprog, som man umiddelbart fatter. Det appellerer rart til latteren.
Således kan man sige, at udstillingen kommer hele vejen rundt, eller i hvert fald et godt stykke af den. Trekløveret har udnyttet huset på bedste vis, og man går fra udstillingen med fine oplevelser på nethinden. Hermelinen har fældet.
C.F. Garde
□ »Hermelinen fælder«.
Karen Degett, maler.
Steen Krarup Jensen og Steffan Herrik, skulptur.
Kunstnernes Hus.
Til 17. april.
Karen Degett kalder dette billede af store damer og små mænd »Mysteriernes hus«.
Steen Krarup Jensen er mester for denne »Springfyr« af sten og stål.
Steffan Herriks værker er alle skabt af skrot og tjære, som dette vingede væsen.
Smukt og frodigt i Kunstnernes Hus»Hermelinen fælder«, hedder den smukke og frodige udstilling, der i går åbnede i Kunstnernes Hus. Den viser værker af Karen Degett, Steen Krarup Jensen og Steffan Herrik, der sammen har skabt en højst frodig helhed.
□ ANMELDELSE 2. DEL
SIDE 11