En dom som kunsten ikke kan leve med. Omtale (Retssag. Den lange rejse, Charlottenborg, København 1989). Alex Steen. Kunstavisen.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
En dom som kunsten ikke kan leve med
“Syntese” tabte slaget mod Unibank med brask og bram, men har omgående appelleret sagen til landsretten, fordi den er principiel – og af stor betydning for alle kunstnernes udstillingsfrihed
af Alex Steen
Kunstnergruppen ‘Syntese’ tabte sagen, som gruppen havde anlagt mod Unibank. fordi pengeinstituttet ved hjælp af Kongens Foged og politiet havde gjort udlæg og fjernet fem kunstværker fra udstillingen ‘Den lange rejse’, som fandt sted på Charlottenborg i 1989.
De fem værker, alle lavet af kunstneren Flemming Vincent, som skylder banken penge, var på Charlottenborg en væsentlig del af den store udstilling, bygget op som et kunstværk i sig selv og som sådan en helhed.Det principielle!
‘Synteses’ advokat Jørgen Jacobsen gjorde i retten gældende, at Kongens Fogeds og politiets indgreb var et anslag mod kunstens udstillings-frihed.
Fjernelsen af Vincents billeder ødelagde udstillingens sammenhæng og var i strid med den udstillings-praksis. som ‘Syntese’ dokumenterede grundigt ved hjælp af en række sagkyndige vidner, der blev afhørt i sagen. Men heller ikke udtalelserne her tog dommen hensyn til.
For ‘Syntese’ er sagen ikke et spørgsmål om. hvad Flemming Vincent skylder banken, men alene det principielle, hvorvidt banken kan tillade sig at bryde ind i en offentlig udstilling, hvor det ikke er den enkelte kunstner, men gruppen, der har ansvaret for ophængningen, ja for arrangementet.Ikke uberettiget?
Byretsdommer Morten Englers dom levnede ikke ‘Syntese’ noget som helst, men gav Unibank 100% medhold. Engler fandt ikke. “Syntese” på nogen måde havde dokumenteret, at Unibank havde handlet mod, hvad han kaldte for retsgrundlaget, da pengeinstituttet bad Kgs. Foged om at skride ind og gøre udlæg. I dommens bemærkninger blev det sagt på denne måde:
– Selv om det ud fra navnlig kulturpolitiske og økonomiske hensyn i høj grad må anses for ønskeligt, at udstillinger så vidt muligt forbliver intakte i hele udstillingsperioden, ses der dog ikke at foreligge særlige retsgrundsætninger, der gør den stedfundne fogedafhentning uberettiget’.Læste det i avisen
Unibank havde læst i aviserne om den store udstilling og dér fået øje på Flemming Vincents flotte placering i omtalerne, med ikke mindre end fem store værker. en skulptur og fire malerier.
Banken, som har et stort økonomisk mellemværende med Vincent, havde fået besked om, at kunstnerne var erklæret insolvent, men i kunstanmeldelserne fandt banken altså “på tryk”, at der måske alligevel var værdier at hente, og den chance skulle altså bruges!
Dommeren mente heller ikke, at ‘Syntese’, som påstået af kunstnerne, kunne dokumentere, at der skulle have foreligget en aftale mellem Unibanks advokat og kunstnerne om, at udleveringen af billederne først skulle finde sted efter udstillingens afslutning.Helt privat sagt!
Ved et efterfølgende, utraditionelt lyn-pressemøde sagde dommer Engler hertil: – Her i retten er det ikke nok at have ret, man skal også kunne bevise, at man har ret. Jeg beskæftiger mig ikke med perspektiver. Min opgave er alene at dømme i en tvist ud fra det eksisterende retsgrundlag!
Dommeren mente iøvrigt – men helt privat sagt – at spørgsmålet om udleveringen af kunstværkerne efter selve udstillingen kunne være klaret, dersom ’Syntese’s kunstnere havde reageret på brevet fra Unibanks advokat. Men det gjorde de ikke.Måske til højesteret
Syntese’s formand, kunstneren Steen Krarup Jensen, var overrasket over dommen, og efter et hurtigt møde med Jørgen Jacobsen besluttede de at appellere den til landsretten.
– Vi er parat til at føre sagen helt til højesteret, om det bliver nødvendigt, sagde Steen Krarup Jensen. Sagen er af så principiel karakter, at vi vil slås, ikke bare for os selv, hele kunstnerstanden bør være interesseret. Vi må ha’ sat en stopper for indgreb af den art, så vi kan lave vore udstillinger i fred og frihed.Retten dømte ‘Syntese’ til at betale 21.000 kroner i sagsomkostninger. Disse penge er samlet ind her og derfra, men appellen gør det nødvendigt med en ny indsamling.
Det store maleri, som viser episoden på Charlottenborg. da Unibank lod Kongens Foged og politiet afhente Flemming Vincents fem kunstværker. Billedet, som er fællesmaleri af ‘Syntese’, har kunstnerne skænket til Unibank. som dog næppe har hængt det op i bestyrelseslokalet. hvor det – trods dommen – hører hjemme.