Unibank afviser ophavskrænkelse. Omtale (Retssag. Den lange rejse, Charlottenborg, København 1989). Hanne Dam. Information.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
INDLAND
Unibank afviser ophavskrænkelse
Synteses retssag mod Unibank er gået til doms
Af HANNE DAM
Bakket op af stribevis af vidner fra den etablerede kunstverden forsøgte advokaten Jørgen Jacobsen i går i Københavns Byret at overbevise dommer Morten Engler om, at Unibank handlede i strid med ophavsretslovgivningen, da banken ved fogedens hjælp i sommeren ’89 fjernede fem kunstværker af maleren Flemming Vincent fra Charlottenborg-udstillingen ‘Den lange rejse’. Skabt af den revolutionære kunstnergruppe Syntese.
Jørgen Jacobsen sammenlignede – støttet af bl.a. Charlottenborgs formand, billedhuggeren Henning Damgård-Sørensen og Erik Fischer, indtil for nylig overinspektør ved Kobberstiksamlingen – ophængningen af en udstilling med en iscenesættelse på et teater.
»At fjerne et billede fra den helhed, en udstilling er, svarer til at tage elskeren ud af et teaterstykke«, som det blev formuleret af Damgård-Sørensen.
Erik Fischer sammenlignede det med at rive sider ud af en bog.
Jørgen Jacobsen fik såvel Erik Fischers som bestyrelsesmedlem i Billedkunstnernes Forbund, Niels Sylvests ord for, at ophængningen af en udstilling er at betragte som et selvstændigt kunstnerisk udtryk. Som ifølge Jørgen Jacobsen har krav på samme ophavsretlige beskyttelse som andre kunstværker.Den sunde fornuft
Han appellerede i øvrigt til rettens sunde fornuft, idet der – som han sagde – ikke foreligger en klar lovgivning på området.
Jørgen Jacobsen sagde i sin procedure, at han mente at have ført bevis for, at »Den lange rejse« netop besad den originalitet og helhed, som en ophavsretlig beskyttelse forudsætter. Det synspunkt fandt han ikke mindst støtte i hos en af sine mere progressive vidner, Jens Jørgen Thorsen. Han karakteriserede »Den lange rejse« som en »kunstnerisk vandring gennem historien, der afspejlede en mangfoldighed af stilistiske udtryksformer i kunsten og var udført af kunstnere med forskellige grader af talent«.
Thorsen var tilfældigvis til stede, da Unibank gennemførte sin fogedforretning den 3. august. Han beskrev i retten episoden som »ren terror«.
»Jeg blev sgu gal. Det skal ingen hemmelighed være, at jeg på et tidspunkt mente, tiden var inde til at bære Kongens foged ud. Det ville hun imidlertid ikke, og så ringede man efter politiet. Da fandt jeg, at det var på tide at bære mig selv ud«, som han sagde.Unibank afviser alt
Unibanks advokat. Per Skelbæk ville ikke anerkende Jørgen Jacobsens påstand om, at Unibank havde krænket ophavsretten ved at lade værkerne fjerne. Skelbæk afviste således også at betragte »Den lange rejse« som et samlet kunstværk.
»Alene af den grund, at fogedretten sanktionerede den afhentning, Unibank gennemførte, frifinder os fra erstatningsansvar«, mener Per Skelbæk, der også efterlyste en dokumentation for erstatningskravet på 200.000 kr.
Selvom adskillige vidner vurderede, at fogedforretningen har spoleret Synteses fremtidige udstillingsmuligheder, bestred Unibanks advokat i retten, at det skulle have særligt ubehagelige følger for kunstnere at blive udsat for udpantninger. Også selvom det som i det aktuelle tilfælde skete på igangværende udstillinger.
»Forholdet var det, at Vincent i april ’89 havde afgivet en solvenserklæring i fogedretten og givet udtryk for, at han ikke ejer spor. Når hans værker så pludselig optræder i alle aviser, giver det indtryk af, at værkerne har værdi. Og altså går vi efter dem«, siger Per Skelbæk.
Retssagen gav i øvrigt ikke et billede af en hovedrolleindehaver, der bader sig i ny-høstet goodwill efter en »indlysende urimelig maltraktering«. Flemming Vincent fremstod som en knækket maler. Om end på vej op.
»Jeg har haft det forfærdeligt. Jeg er blevet hængt grundigt ud. Og jeg maler ikke ret meget mere. Man kan næsten altid finde en undskyldning for at lade være. Jeg er ikke i tvivl om, at det bliver svært for mig at finde et udstillingssted, der vil løbe den risiko at tage mig ind«, sagde han.PER JOHAN SVENDSEN – fra Syntese (t.v.) og advokat Jørgen Jacobsen på vej ud fra retsmødet med bl.a. et tv, som blev anvendt af kunstnergruppen. Foto: Søren Hartvig.