Maler nægter at fidus-producere sin milliongæld til Unibank af. Omtale (Retssag. Den lange rejse. Charlottenborg 1989, København). Hanne Dam. Information.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
Maler nægter at fidus-producere sin milliongæld til Unibank af
Banken vil ellers gerne bestemme, hvordan Syntesemaleren Flemming Vincent skal male. Nu udstiller han – med både bank og foged i hælene – for første gang siden fogedsagen på Charlottenborg
Af HANNE DAM
Siden fogeden sidste sommer på Sparekassen SDS’ initiativ og ved poltiets hjælp hentede fem af maleren Flemming Vincents billeder ned fra Charlottenborgs vægge i forbindelse med kunstnergruppen Synteses store udstilling »Den lange rejse«, er maleren fem gange personligt blevet hentet af den samme foged: Skønt Vincent efter en konkurs fortsat skylder omkring to miil. kr. væk, kan en maler, der fortsat maler billeder, ikke erklæres insolvent.
»Det har jeg ellers anmodet om at blive flere gange for at slippe for disse ulidelige fogedbesøg,« forklarer han på et københavnsk værtshus – »Det Gyldne Krus« på Kapelvej – hvor han udfordrer skæbnen og kreditorerne ved for første gang siden fogedforretningen på Charlottenborg at udstille sine billeder.
I forbindelse med et af fogedbesøgene blev han – hvilket ikke er usædvanligt, siger man på Nørrebro – rusket op og budt indenfor i politibilen klokken seks om morgenen, for herefter under almindelig nysgerrighed at blive kørt rundt i kvarteret til klokken 11 for at samle resten af kvarterets økonomiske syndere op.
»Fra 11 til 15 sad jeg på Politigården og ventede på det velkendte spørgsmål: »Har De nogen penge?«
»Nej, jeg har ikke nogen penge. Det ved De godt, jeg ikke har,« siger han.
Afviser forligsskitse
Flemming Vincent har fået et tilbud om forlig fra den nu til Unibank fusionerede sparekasse SDS. Men det har han ikke kunnet acceptere.
»De har haft svært ved at sælge de billeder, de har beslaglagt. De er åbenbart for krasse, men jeg maler dem jo heller ikke, for at de skal dekorere vægge over folks flygler. Billederne kunne ikke sælges – altså opfordrede banken mig til at male nogle andre billeder.«
»Det har jeg selvfølgelig tænkt over, for jeg kan da godt se, at det vil være lettere for dem at sælge nogle blomsterbilleder. Alligevel har jeg måttet afslå, for det ville jo være fidusmaleri,« forklarer han.
På et af de beslaglagte billeder spiller nogle personer russisk roulette. På et andet trykker to generaler i form af et par tomme uniformer hinanden i hånden, mens bomberne springer omkring dem.
I stedet for bestillingsbilleder, hvis skitser SDS ville godkende på forhånd, har Flemming Vincent tilbudt SDS en udsmykning. Men det »vil de ikke have«. »De vil have noget, de kan flytte rundt med,« forklarer Vincent.
Kunstneren skulle vise skitser
Niels Boldt Jørgensen fra Unibanks juridiske afdeling har en noget andet forklaring. Han siger til Information, at banken aldrig har prøvet at sælge Vincents billeder.
»Men jeg skal da være den første til at give ham ret i, at de ikke egner sig som udsmykning i banklokaler,« erkender han.
Boldt Jørgensen siger, at det var Vincent selv, der foreslog banken at skabe en udsmykning – udfra et ønske om arbejde gælden af.
»Jeg nævnte i den forbindelse den mulighed, at han kunne male et billede eller to.«
– Er det rigtigt, at du også forlangte at se skitser til billederne, eller har maleren misforstået dig, når han mener, du ville bestemme, hvordan billederne skulle se ud?
»Så kom da med nogle skitser, har jeg vel sagt. I al korthed er det sådan, at hvis man ikke kan lide et billede, så sætter man det ned i kælderen.«
– Og du ville være sikker på at kunne lide det?
»Det er klart. Vi hænger ikke noget op, vi ikke kan lide,« siger Niels Boldt Jørgensen.
SDS ærgerlig over sagens udvikling
Sammen med kollegaen i Syntese, Per Johan Svendsen, har Vincent også været til forligsmøde i SDS. Begge parter er interesseret i et forlig. SDS vil også gerne levere de fem afhentede billeder tilbage, men malerne er ikke tilfredse med den erstatning på 30.000 kr. som banken ifølge malerne er villig til at betale.
»Vores opfattelse er, at sparekassen ved at hente Flemmings billeder ødelagde en kollektiv udstilling, som var planlagt gennem to års rejser rundt blandt internationale malere, og hvis enkelte indslag var hængt op som et fælles udtryk: En slags tegneserie, der fortalte én historie,« forklarer Per Johan Svendsen.
Malerne har forlangt 200.000 i erstatning, men ikke for at stikke dem i egen lomme. Pengene skal – hvis de falder – bruges til en kulturkonference om nye retningslinier for kunsten i 90erne.
»Vi er ærgerlige over den udvikling sagen har taget, og hvis den opstod igen, ville vi gribe den på forkanten, så den ikke udviklede sig på samme måde. Men vi synes
ikke, Syntese har lidt en skade, der kan gøres op til 200.000. Man kunne også vende det om og sige, at den udstilling fik god reklame,« siger Niels Boldt Jørgensen.
Forsøgte forhandling
– Skal det opfattes på den måde, at SDS fortryder at have beslaglagt Flemming Vincents billeder?
»Det er et godt spørgsmål. Men det hører med til historien, at vores advokat forud for udstillingen pænt og ordentligt henvendte sig til Vincent og foreslog ham at stille billederne til side efter udstillingen, så vi kunne hente dem. Ingen bryder sig om at hente billeder med en foged på en udstilling. Men vi hørte ikke en lyd fra maleren. Derfor skete aktionen,« forklarer Boldt Jørgensen.
Han mener, at SDS »sagtens« kan få et forlig med Flemming Vincent, men at gruppen Syntese spærrer vejen.
»Det virker, som om man går helt i coma, når man får et brev fra en advokat,« som han siger.
SDS har vundet en retssag mod Flemming Vincent med hensyn til fogedforretningen. En retssag mod SDS, anlagt af Syntese, er endnu ikke gennemført.
Resultatet af den tankevirksomhed, opfordringen fra SDS til at male nogle »andre« billeder satte i gang i kunstneren, kan i den kommende tid ses på »Det gyldne krus.« På maleriet tages en mand med bukserne nede af en enhjørning (Unibanks symbol), mens et bål flammer omkring en tilsodet skikkelse og et maleri, der kan genkendes som et af de beslaglagte.
»Vi opfatter os selv som en kampinstitution, der arbejder for en fornyelse af kunsten. Det meste af den kunst, man ser i dag, er ikke andet end smart dekoration uden indhold. Vi har også tænkt os fortsat at forsøge at bekæmpe pengesamfundet. Normalt vil den enkelte kunstner ikke kunne klare sig, men i Syntese kæmper vi kollektivt. Det hjælper,« siger Per Johan Svendsen.
Den kollektive indstilling har bl.a. udmøntet sig i en ansættelse af Flemming Vincent. Syntese har ganske enkelt ansat Flemming Vincent til at male billeder. Altså er det Syntese, der ejer Vincents billeder. Og sådan går det til, at enhver kreditor, der planlægger et afhentningsforsøg på »Det Gyldne Krus« gør klogt i at ændre kurs: Det er – milliongæld eller ej – helt igennem ulovligt at pille ved billederne.
Syntese tiltrak sig en del opmærksomhed i forbindelse med SDS’ generalforsamling for nogle måneder siden i Bella Centret, hvor gruppen efter at have købt aktier i sparekassen deltog og fremsatte en række forslag. Sparekassen måtte bagefter rose kunstnerne for deres hårdtslående PR-talent.