Gæstfrie gavle. Omtale (Gæstfrihedens Plads. Ahlefeldtsgade, København). Susanne More. Det Fri Aktuelt.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
GÆSTFRIE GAVLE
Inspireret af fjerne tider og steder har kunstneren Per Johan Svendsen boltret sig med den helt brede pensel på fire københavnske gavle
Af Susanne More
En gammel fascination af den nordiske mytologi og flere års arbejde med symboler og figurer, er nu endt i et dramatisk brag på nogle af Københavns største lærreder. I farver, der bringer sol, ild, himmel og hav ind i midtbyen, omkranser fire gavle pladsen ved Indre bys Medborgerhus i Ahlefeldtsgade. I eftermiddag kl 15.00 indvier Københavns overborgmester Jens Kramer de store malerier, og der er folkemusik og digte. Fra kl. 21.00 spiller soul-og-rockgruppen The Franks op til fortsatte festligheder.
Tilsammen kalder Kunstneren Per Johan Svendsen de fire gavlmalerier “Gæstfrihedens plads”, fordi han gerne vil vise, at selv om danskerne måske ikke er specielt gæstfri, har vi altid haft kulturudvekslinger.
Også helt tilbage i vikingetiden, hvor motiverne blev skabt første gang. Sammenligningen med kalkmalerierne er lige om hjørnet, og de har da også været udgangspunktet.
Men kunstneren har tilføjet sine egne fortolkninger og sin egen humor. Et billede af Jesus, der sidder i en båd og er ved at blive overfaldet af en af nordisk mytologis slanger, er det omvendte af, hvad der skete, da kristendommen jog de gamle guder bort. Og på et andet af billederne er det en abe, der brænder Thors hammer af.
UD AF ATELIERET
I kunstnergruppen Syntese, som han var medstifter af i 1981, var Per Johan Svendsen med i udstillingen “Danske myter” i 1986. Da han på den måde kom til at arbejde sammen med nogle arkæologer, blev interessen for de gamle guder tændt.Desuden er han inspireret af de mexicanske muralmalerier, der er blevet verdenskendte. De dramatiske motiver er ikke grebet ud af den blå luft – de er kulminationen af flere års arbejde. Per Johan Svendsen har været ansat i halvandet år for at lave dem. Det tog ham og håndværkerne tre uger at male hver enkelt gavl, efter alt forarbejdet var gjort.
»Det har været en befrielse at komme ud af mit atelier og arbejde med de store flader. Jeg har også kunnet improvisere, mens jeg stod på stilladset, fortæller kunstneren, der dog har prøvet de store flader et par gange før. Han er nemlig lige vendt hjem fra Nicaragua, hvor han sammen med to andre fra Syntese har udsmykket nationalbibilioteket og en skole.
En Grille er en maske og et gammelt vikingesymbol. Muligvis har vikingerne brugt den som både beskyttelse og afskrækkelse i kamp. I Per Johan Svendsens frie fortolkning er det blevet en drage.