Thorsen i slagsmål. Omtale (Retssag. Den lange rejse. Charlottenborg 1989, København). Susanne More. Det Fri Aktuelt.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
FREDAG 4. AUGUST 1989
THORSEN I SLAGSMÅL
Et lille opbud af kunstnere, med Jens Jørgen Thorsen i spidsen, forsøgte igår, helt korporligt, at forhindre fogeden i at hente billedkunstneren Flemming Vincents malerier fra udstillingen »Syntese« på Charlottenborg i København
Af Susanne MoreFoto: Marianne Leth
Krig, forurening, undertrykkelse, overforbrug, politimagt og statsmagt er altsammen afbildet på en tempellignende skulptur, som billedkunstneren Flemming Vincent udstiller på Charlottenborg-udstillingen »Syntese«.
Resten af hans udstilling, fire store malerier, hentede fogeden igår som udlæg for hans gæld til Sparekassen SDS. Og når den store tunge skulptur står der endnu, er det kun fordi fogeden, SDS’s advokat og de syv politibetjente – repræsentanterne for det samfund Flemmng Vincent vil bekæmpe med sin kunst – ikke kunne få den transporteret væk.
Københavns Fogedret bebudede igår, at loven om ophavsret ikke forhindrer fogeden i at gøre udlæg i kunstværker, når blot de først er offentligt udstillede. Men da fogeden og advokaten troppede op på Charlottenborg for at hente bilederne, blev de mødt af vrede kunstnere.
»Får I seksuel tilfredsstillelse af det der?« råbte Jens Jørgen Thorsen, og stillede sig i vejen for advokat Per Skelbæk. Da advokaten forsøgte at komme forbi, blev Thorsen ihvert-fald ophidset, og de to skubbede og puffede til hinanden. Ikke så snart havde nogen dog råbt, at politiet var på vej, før en hidsig Jens Jørgen Thorsen tog benene på nakken.
Flemming Vincent har arbejdet på de fire malerier og skulpturen i mindst tre år, og forstår ikke, at de kan tages fra ham.ØKONOMIEN STYRER
»I 30eme blev Wilhelm Freddies billeder forbudt, fordi de var pornografiske og anstødelige. Den slags forhindringer har kunsten ikke mere, men nu er det økonomien, som styrer det hele«, siger han.
Den unge kunstner, der har udstillet på både Den Frie og Louisiana, skylder et sted mellem halvanden og to millioner kroner væk, fordi han har ejet en restaurant, der gik ned.
Men han er ikke selv helt klar over, hvor meget han skylder Sparekassen SDS. •Jeg ville helst bare have skyndt mig at gemme billederne. Men det her sker jo også for andre kunstnere, så nu er det på tide, at der kommer en debat.«
SDS’s advokat forklarer, at banken har prøvet at lave fredelige ordninger med Flemming Vincent så mange gange, at den eneste udvej var at hente billederne.HELHEDEN ØDELAGT
De andre udstillere på »Syntese« vil nu, med Thorkild Høyer som deres advokat, sagsøge fogeden for ikke i det mindste at have ventet, til udstillingen slutter på søndag.
»Syntese« betyder nemlig »sammenhæng«. Hele ideen med de knap hundrede kunstneres udstilling, er at fortælle
en sammenhængende historie med billederne.
»De tomme pladser ødelægger helheden, og vi føler næsten ikke vi, kan tage de 20 kr. i entre mere«, siger en anden udstiller, Steen Krarup Jensen.
»Derfor hænger vi skilte op på de tomme pletter, med teksten: »Hærværk- med politiets hjælp«,« siger han.
»Det er ufatteligt, at det her kan ske. Man får jo næsten lyst til at skære sit ene øre af,« siger den nulevende Vincent.
»Men jeg vil blive ved med at lave kunst – selv om de sikkert kommer og henter det hver gang. For mig er kunst ikke et spørgsmål om penge. Det er mit liv«, siger Flemming Vincent.
Multikunstneren Jens Jørgen Thorsen lavede det næsten til en »happening«, da han kæmpede mod SDS-advokat Per Skelbæk.
Gipsskulpturen, der ifølge Flemming Vincent viser verden »som den ser ud idag« var alt for besværlig at flytte. Derfor lod fogeden den stå.
Fogeden havde loven på sin side – men der skulle syv betjente til, før han fik den håndhævet.