Pantefogeden gik i aktion midt under kunstudstilling. Omtale (Retsag. Den lange rejse. Charlottenborg 1989, København). Information.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
INFORMATION FREDAG 4. AUGUST 1989
Pantefogeden gik i aktion midt under kunstudstilling
Fire nøgne søm blev efterladt til publikum på Charlottenborgs udstilling af Syntese-gruppens arbejder.
Kunst- og kulturgruppen Synteses udstilling på Charlottenborg i København fik i går ved middagstid et uvelkomment besøg af fogeden -flankeret af politi og advokater for Sparekassen SDS. Kort tid efter forlod den talstærke gruppe udstillingslokalerne igen medbringende fire skilderier af kunstneren Flemming Vincent.
Tilbage hænger nu fire søm med hver sin etiket, som kan beses til og med søndag, samt skulpturen ‘Portræt af et samfund’. Den vejer 300 kg og krævede derfor flyttefolk – men de nægtede at arbejde under politibeskyttelse, siger Flemming Vincent til Information.
Efter et mislykket forsøg på at drive en restaurant skylder Flemming Vincent ca. to millioner kr. til SDS:
»De har taget forretningen, mit hus og bil – og nu kommer de så her. Men det er jo omsonst«, siger Vincent, som tvivler på, at de pantede værker kan indbringe noget særligt.
»Måske om ti-tyve år, men i dag er det kun dem, der ikke har nogen penge, som er rigtig interesserede i hvad jeg laver. De, der har penge i dag, vil hverken eje eller have mine ting«.
For advokat Per Skelbæk, som for SDS har gjort udlægget i Flemming Vincents udstillede værker, er sagen enkel nok:
»Vi hører, at værkerne er udstillet, og så må de vel være noget værd. Så drøner vi ud efter det«, siger Per Skelbæk til Information og benægter, at der blot er tale om en omvej som kunne fremme en dialog med Vincent om gældens tilbagebetaling.
– Skal værkerne så sælges?
»Ja, hvis ikke vi finder ud af noget, så kommer de på tvangsauktion«.
– Hvornår?
»Vi kan ikke sælge det før appelfristen udløber om fire uger«, siger Per Skelbæk, der ikke vil sige noget om muligheden for en yderligere udsættelse.Ville ikke vente
Flemming Vincent og hans kolleger i Syntesegruppen er bitre over, at udpantningen ikke kunne vente til efter den 6. august, som er sidste udstillingsdag. Og de har kontaktet en advokat med henblik på at rejse en erstatningssag, fordi udstillingens helhed er ødelagt.
Per Skelbæk siger, at han med en udsættelse for øje i sidste uge skrev til både Charlottenborg og Syntesegruppen for at få en garanti for at Vincents værker ikke ville forsvinde fra lokalerne. Den garanti kunne han ikke få, og Skelbæk ville derfor ikke vente.
Flemming Vincent mener, at udpantningen blot er til skade for hans indtjeningsmuligheder og dermed betalingsevnen.
»Tingene er ikke decideret til salg. Og jeg har aftaler om andre udstillinger. Jeg vil jo gerne have andre opgaver og udstiller først og fremmest, så folk kan se, at jeg kan noget – for at få opmærksomhed«.
Det sidste har Flemming Vincent nu fået lidt ekstra af, men betalte opgaver har han – ligesom mange kolleger – kronisk mangel på og lever af bistandshjælp.
»Det er jo grotesk at stå og trykke dronning Margrethe i hånden den ene dag, og gå på bistandskontoret dagen efter«, observerer den gældsplagede syntese-kunstner.ne
OP I VOGNEN – Flemming Vincents maleri ‘Russisk Roulette’på vej til tvangsauktionen. (Foto: Emst Nielsen)
NED MED KUNSTEN – Lad bare sømmet sidde. (Foto: Emst Nielsen)