Hvad vil Bent Irve? Debatindlæg (Den Lange Rejse. Charlottenborg 1989, København). Syntese.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
Hvad vil Bent Irve?
Sandheden er, at han ikke kan lide at Syntese sønderbryder den borgerlige smag
Kommentar
Af SYNTESE
HVIS Bent Irves artikel (Inf. 18. 7. ) om udstillingen Den Lange Rejse står til troende, må BI være helt sort i hovedet.
På pressemødet på Charlottenborg den 13. 7. var BI smaskfornærmet over: 1) at nogle af kunstnerne ikke kendte ham, og 2) at der intet katalog og ingen værkfortegnelse var færdigtrykt.
Det sidste beklager vi, og i den forbindelse beklager vi endnu mere, at kalenderen over arrangementer (film, happenings, musik m. m. ) var lige så forsinket. Kalenderen vil komme snarest muligt. Men det første af BIs anstødspunkter rager os en høstblomst, og fornærmelsen siger mere om BI end om Syntese.ANGÅENDE artiklens indhold:
Til BIs oplysning kan vi meddele, at vi har rødder i socialrealismen, surrealismen, dadaismen, ekspressionismen, Cobra og meget mere.
Derudover står Syntese for adskillige nyskabelser. Blandt andet vedrørende kunstens og kunstnerens samfundsmæssige rolle, samarbejde mellem kunstarter og mellem kunst og videnskab og vedrørende kunstneres anvendelse af ny teknologi. Den Lange Rejse er den vigtigste kunstmanifestation på disse breddegrader i mands minde. Lige i dette øjeblik dannes der Synteseafdelinger adskillige steder i verden (derom ved en anden lejlighed). Bent Irve gider ikke engang skrive om de udenlandske kunstnere, der deltager i Den Lange Rejse. Kunstnere, som har ydet en væsentlig indsats på den kunstneriske verdensscene.Information har tradition for progressiv og intelligent journalistik. Måske derfor tør BI ikke tage fuldstændig afstand fra arrangementet, han råder faktisk læserne til at opleve det. Men hans selvmodsigende kalamitet af en artikel er fuld af udtryk som : »Her kan tilsyneladende alle være med», »sagen (dvs. udstillingen), som tager sig ud som en mellemting mellem et billigt varehus og et gøglermarked« og »den kunstneriske fordringsfuldhed kan man godt glemme (der)hjemme«.
DELTAGERNE i Den Lange Rejse er forskellige hvad kunstnerisk baggrund angår. De deltagende graffitifolks baggrund er f. eks. : »Hvordan slipper vi fra politiet». Så sent som på selve ferniseringsdagen kom to af dem hæsblæsende ind på Charlottenborg via en bagindgang og spurgte: »Er der en boltsaks her et eller andet sted?» De var blevet lænket til hinanden med håndjern af »dem, der passer på os«, mens de var ved at færdiggøre det, som Syntese havde bedt dem om at male (med alle tilladelser i orden). Det var lykkedes dem at slippe over et plankeværk, selvom de var lænket sammen, (politiet spiser måske for mange flødeskumskager?). I sådanne tilfælde og i en masse andre vil vi sk… på den borgerlige æstestik og det gyldne snit (og håndtryk). Graffitifolket har om nogen gjort opmærksom på manglen på kunstnerisk udsmykning i vores kultur.
Men ud over forskellene er der massevis af rent ud sagt verdenskunst på udstillingen. Sandheden er, at BI ikke kan li’, at Syntese med succes sønderbryder den herskende borgerlige smag i dansk kunst.
De nedgørende argumenter, BI bruger, er præcis de samme. som altid er blevet brugt af reaktionære kulturpampere, når der sker nybrud i kunsten. Det vil enhver, der ved bare lidt om nyere tids kunst, kunne konstatere ved simpel sammenligning. Vi har altid været udsat for den slags. Det er som regel ikke værd at fare i blækhuset over. Men BI’s svineri, hvori han oven i købet forsøger at helgardere sig, er for slemt … og så i Information, af alle aviser.
BI BØR i avisen redegøre for sine synspunkter vedrørende kunstens placering og funktion.
Tør han ikke det, eller har han ingen synspunkter, kan vi kun anse ham for at være en ansvarsløs, inkompetent tåbe, som bør trække sig (eller trækkes) tilbage fra hvervet som borgerlig smagsdommer.For Syntese: Milton Charruti Blanc, Carlos Bebeacua, Laurie Grundt, Steen Krarup Jensen, Per Johan Svendsen, Flemming Vincent.
PS! Bent Irve, du skriver et sted, at »det talentmæssige hierarki jo må være afgørende i alle kunstneriske anliggender» (i modsætning til folkelighed og demokrati). Har du samme holdning til politik? til begivenhederne i Kina og i Sovjet?