Syntetisk kunst-trip. Anmeldelse (Den lange rejse. Charlottenborg 1989, København). Bodil Hauge. Berlingske Tidende.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
Syntetisk kunst-trip
Kunsten på Synteses nye udstilling holder sig ikke til væggene.
Af Bodil Hauge
»Kataloget er desværre ikke kommet endnu, « sagde damen ved kassen med et undskyldende smil ved ferniseringen på udstillingen »Den lange Rejse« i går.
Men måske kommer der aldrig noget − i hvert fald passer det ganske godt til denne provokerende kunst, at publikum må klare sig uden skriftlig vejledning.
Kunstnersammenslutningen bag den nye udstilling på Charlottenborg i København hedder Syntese. Blandt medlemmerne finder man berømte provoer som Jørgen Nash og Jens Jørgen Thorsen.
I ægte halvgammelprovostil var der også en lille happening under ferniseringen. Fire mennesker med halvmasker og kinesiske hatte bar et kors ind i mængden og anbragte det på en rød løber. I et par minutter stod de fuldstændig stille, som soldater der holder æresvagt. Bagefter tog de kostumerne af og anbragte dem på løberen.
Syntese ser selv udstillingen som et »opgør med postmodernismen«, og det er da også tydeligt at se, at de ikke går ind for den rene, klassiske skønhed. Et bloddryppende husalter og et hjul med fire fastspændte mennesker er et par af de overraskende indslag.
Mange af de − fortrinsvis yngre − gæster, som var mødt op til på udstillingens første dag, var somme tider i tvivl om, hvad der var kunst. Eksempelvis står der en stor vandseng i et af lokalerne. Den er tydeligvis med på udstillingen. Men hvad med dem, der lå og slangede sig på sengen?
Kunstnerne har udsmykket flere af dørene pa Charlottenborg som led i udstillingen »Den lange Rejse«. Denne her har Annie Hedvard kreeret. Foto: Tomas Bertelsen
Kathrine Hedvards »Overlevelsens kunst« er en usædvanlig sammenvoksning af bilvrag og blomster. Øverst på bunken troner et hus inden i en konkylie. Foto: Tomas Bertelsen