Den Lange Rejse. Anmeldelse (Den Lange Rejse. Charlottenborg, København) Elsa Janssen. Det Fri Aktuelt.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
DET FRI AKTUELT UGENS UDSTILLINGER
FREDAG 14. JULI 1989
Af Elsa JanssenDEN LANGE REJSE
Verden er brutal, men kærligheden eksisterer… Det er et af budskaberne, som 100 kunstnere fra 5 kontinenter, gerne vil frem med. Fra i morgen har de indtaget hele Charlottenborg i København.
»Vores kunst skal bruges til at revolutionere verden. 80’ernes gængse kunstliv er indholdsløst. Kunstnerne har intet på hjerte, « siger de to danske malere, Per Johan Svendsen og Flemming Vincent, der for otte år siden startede den revolutionære kunstnergruppe SYNTESE.Efter otte år, hvor de næsten kun har mærket isnende kulde, lukkes de nu ind i varmen.
Udstillingsbygningen Charlottenborg i København har åbnet dørene for revolten. Fra i morgen og til den 6. august kan den boltre sig – gratis – på hver eneste kvadratmeter i den store bygning på Kongens Nytorv.
»Dette bliver vendepunktet. Fra nu af bliver det moderne at skabe politisk kunst, « siger SYNTESEfolket, som har fået omkring 100 kunstnere fra fem kontinenter med på udstillingen, der er døbt Den Lange Rejse, fordi vejen til frigørelse er lang.
»Vi laver kunst, som er fandenivoldsk og som fortæller noget. Blandt andet, at tilværelsen er brutal men også, at kærligheden eksisterer. Det vigtigste for os er at bruge kunsten til at komme sulten, fornedrelsen og uligheden i verden til livs. Og når Charlottenborg nu lukker os ind, må det skyldes, at alle efterhånden kan se, at den etablerede kunst stort set kun er tomhed. 80’ernes nye kunstnere er kun interesserede i at udstille abstrakte smørerier, dygtigt lavet, men uden indhold. De koncentrerer sig om smartness, personlig succes og penge. Derfor underbyder de hinanden og står med hatten i hånden for at komme til. Og derfor bliver de til fortabte sjæle uden tankemæssig fornyelse, « siger Per Johan Svendsen, der selv er KAP’er og som fortæller, at alle udstillerne tilhører venstrefløjen: Der er socialdemokrater, DKP’ere, trotskister og anarkister.
Også grupper som Vesterbro imod Racisme og Palæstina Kampagnen er repræsenteret. Aldersmæssigt ligger kunstnerne fra 17 til ca. 70 år. Deres arbejder koster fra ca. 200 kr. til 400.000 kr.
KUNST PÅ BISTANDSHJÆLP
De fleste af de danske udstillere er folk, som i kortere eller længere perioder må leve af bistandshjælp. Det gælder også Svendsen og Vincent. »Jeg ville helst klare mig uden. Men det er svært. Og bistandskontoret er ikke villig til at hjælpe én på vej. Sidste år blev jeg af den nordiske kulturdelegation inviteret til Nicaragua på et fem ugers ophold, hvor jeg bl.a. skulle være med til at udsmykke nationalbiblioteket. Rejse og ophold blev betalt. Men når jeg skulle ud af landet, lukkede bistandskontoret kassen i. Jeg havde så ingen lommepenge og kunne ikke betale min husleje og andre faste udgifter herhjemme, « fortæller Flemming Vincent.Per Johan Svendsen laver for øjeblikket fire gavlmalerier i Ahlefeldtsgade for Københavns Kommune. Og til efteråret starter han på et etårigt job på Århus Kunstakademi som lærer i kunst og pædagogik.
»Vi kan mærke, at der er ved at ske noget. Vi har oplevet forargelse og er blevet betragtet som idioter. Men nu er der pludselig ved at være brug for os, « siger Per Johan Svendsen.
Og han fortsætter: »Der er ikke noget unaturligt i, at den etablerede kunst også de »vilde« og postmodernisterne – er blevet tandløse.
FREM MED FANTASIEN
Enhver kunsthistorisk fornyelse ender med at blive til manerer og stilhed. Vi vil frem på banen med fantasi og gåpåmod. Ligesom impressionisterne, de sovjetiske konstruktivister, surrealisterne og Cobra i sin tid brød igennem med deres progressive og revolutionære kunst, som forandrede verden på så mange måder, skriger kunsten i dag efter nytasnlcning. I dag mærker man især i Europa en nyliberalistisk højredrejning. Derfor er der så stor brug for den politiske kunst. «SYNTESE blev startet i 1981 af Per Johan Svendsen, Flemming Vincent og Steen Krarup Jensen, der alle fortsat er aktive i SYNTESE og som i dag er omkring 40 år.
De har hidtil haft store problemer med deres udstillinger, fordi de har været for provokerende. »Gud er neger, og hun har nogle dejlige nødder, « kaldte de en udstilling i Herning i 1983, som blev truet med injuriesag.
Et opløftende puf fik gruppen, da den i 1988 fik tre af sine medlemmer med på det nordiske kulturbesøg til Nicaragua, hvor de i fællesskab udsmykkede nationalbiblioteket i Managua.
Hverken sulten, det undertrykte menneske, minoriteter som indianere og samer, forureningen og supermagternes dominans er glemt på udstillingen. Den fængslede nordmand Arne Treholt er også med. Malet af den norske kunstner, Laurie Grundt, kikker han længselsfuldt ud gennem fængslets tremmer.
Udover malere er der blandt de 100 kunstnere fra hele verden også musikere, komponister, skuespillere, fotografer samt arkæologer og videnskabsfolk.
Kun ganske få af vore mere kendte skikkelser indenfor kunsten har fået adgang til revoltevæggene på Charlottenborg: Det er Jens Jørgen Thorsen, Jørgen Nash, Lis Zwick, Leif Sylvester og Henrik Saxgren.
Udstillingen åbner i morgen Id. 15 med et fantasifuldt happeningprogram bestående af musik, oplæsning, foredrag, mavedans og meget andet.
»Vores kunst er et kampmiddel, der skal forbedre verden, « siger Per Johan Svendsen og Flemming Vincent, medarrangører af den store internationale udstilling, der åbner på Charlottenborg i morgen. (Foto: Klaus Holsting)