Kritikken tilbage til kunsten. Anmeldelse (Den lange Rejse. Charlottenborg, København). Lene Dam. Kooperationen. Medio juli 1989.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
Kooperationen nr. 6 – 1989
KRITIKKEN TILBAGE TIL KUNSTEN
Sådan lyder et af de slogans, kunstnergruppen Syntese har valgt som fælles ramme for deres udstilling på Charlottenborg i København. Syntese kalder udstillingen for en kunstmanifestation under titlen Den Lange Rejse, og den er et opgør med 80’ernes »indholdsløse, småborgerlige kunst«
Af Lene Dam
Fotos: Kurt Johansen, MedieMaskinen
Allerede inden man er kommet ind i udstillingsbygningen, kan man fornemme, at alt ikke er som det plejer at være på Charlottenborg.
Rundt omkring på de toppede brosten og om selve hovedindgangen springer grafittien i øjnene.
Plankeværker, en container og et stort banner er stillet ud i de ellers meget renskurede og stilfulde omgivelser.
Og det fortsætter indenfor. Et sandt virvar af gamle biler med indbyggede stofblomster og et stort stofsneglehus, boder med opfordringer til at støtte Nicaragua og palæstinenserne, og billeder allevegne gør én ganske forpustet.
Op af trappen møder man bannere med manifestationer som »Livslysten tilbage til kunsten«, »Internationalismen er ikke død« og »For en ny indholdsrig kunst«, og igen masser af billeder.
Ikke en kvadratmeter af Charlottenborgs vægge er bar i disse dage: Fra guld til loft er der billeder i alle afskygninger, og i alle størrelser. Tegninger, grafik, malerier, tæpper. De fleste meget farverige, og mange med påmalede revolutionære opråb. En del kan godt henlede tankerne på 30’ernes traditionelle, marxistiske udtryk: De stolte og muskuløse arbejdere, stående i en sejrrig attitude.
Samtidig opdager man pilene, som fortæller, hvordan Syntese mener, udstillingen hænger sammen.
Blandt kunstanmelderne har man ellers kunnet spore en generel utilfredshed med, at det var svært at finde sammenhængen i de mange udstillede ting. Men det med pilene skal nu ikke tages alt for bogstaveligt, siger en af dem, som har været med til at arrangere manifestationen, Flemming Vincent: »Folk må selvfølgelig selv finde ud af, hvordan de vil opleve Den lange rejse«.
Men der er en sammenhæng, understreger Flemming Vincent:
»Vi har valgt at bygge udstillingen op omkring tre revolutioner i tid og rum: Pariserkommunen i sidste århundrede, Mellemamerika i dag, og en tænkt revolution i år 2005.«
Over 100 mennesker deltager i Den Lange Rejse. De fleste med billedkunst, men man kan også opleve dias, film, performance, dans, foredrag og musik i løbet af de tre uger, Syntese huserer på Charlottenborg.
Kunstnerne kommer fra det meste af verden. Fem kontinenter er repræsenteret. En del af Synteses faste kerne har rejst meget rundt i verden, og her mødt andre kunstnere, som havde samme indstilling, som dem selv: At kunstnere skal fortælle historier, tage stilling til de ting, som sker i samfundet, og skabe bevægelse på det grundlag.
»På den måde opstod ideen om at skabe en stor fortælling. Billedkunsten er blevet for pæn, kedelig og tam. For eksempel bruger postmodernisterne symboler fuldstændig ukritisk. På den måde mister symbolerne deres værdi. Men symboler har et indhold, og betyder noget ganske bestemt for hvert individ,« mener Flemming Vincent.
Kunstforeningen Syntese blev startet i begyndelsen af 80’erne af Flemming Vincent, Per Johan Svendsen og Steen Krarup Jensen. I dag er der en fast kerne på ca. 20 mennesker, og derudover 60-70 løsere tilknyttede folk.
Fra starten var grundlaget en kritisk og socialistisk indstilling til kunst, og Syntese rummer alt fra socialdemokrater til anarkister. Som regel arbejder kunstnerne kollektivt – ikke sådan at forstå at de maler sammen, men at de har fælles økonomi i foreningen. Der er dog ingen kollektiv kasse for Den Lange Rejse, blandt andet fordi mange flere kunstnere er tilknyttet, end normalt.
Syntese har ikke betalt noget for at bruge Charlottenborgs lokaler – til gengæld er entreindtægten blevet delt mellem Syntese og Charlottenborg. Og det må blive en helt god forretning, for normalt plejer der kun at komme et par hundrede mennesker i juli måned, og hen mod slutningen af udstillingsperioden kunne Syntese konstatere, at 20.000 mennesker har se Den Lange Rejse. ❑