Mot strømmen. Omtale (Mot strømmen. Det Åbne Teater 1989, Oslo). Halvor Fjermeros. Norsk Klassekampen.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
Lørdag 28. januar 1989
Mot strømmen
I går blei den store utstillinga «Mot strømmen» åpna i Det Åpne Teater i Oslo ved at Syntesegruppa overrakte en skulptur av en fiskestinkende gribb til byråd Karin Holmsen.
Av HALVOR FJERMEROS
Kunst– og kulturgruppen SYNTESE overdrager hermed til Oslo Kommune et stykke skulptur, udført af Per Johan Svendsen; ætling av komponisten Johan Svendsen og den kendte norske kunstmaler Ludvig Karsten. Dette står å lese i «overdragelsesdokumentet» som blei overrakt byråd for kultur i Oslo, Karin Holmsen, i Det Apne Teater i går. Dette markerte åpninga av den store utstillinga av nordisk kunst som vil bli stående fram til 12, februar i de gamle verkstedhallene på Grønland. Det er Klassekampen som står som arrangør av utstillinga.
Kapitalismens gribb
En av syntesemedlemmene, Steen Krarup Jensen, innledet opptrinnet ved å komme halende på kunstneren Per Johan Svendsen i band fram til podiet. Svendsen er mannen hak det «stykke skulptur» som blei overrakt til byråd Holmsen. Verkets navn er «Hvem ler? » , med undertekst «P. S. Bemærk fippen i næbbet». Krarup Jensen hadde ikke funnet noe godt norsk ord for fippen, men trodde alle nordmenn av det marinlige kjønn forsto betydninga ved synet av hårdotten i rovdyrnebbet.
– Vi gir skulpturen til Oslo for å hedre den dypt allmenmenneskelige poetiske tone i det norske språk, sa Krarup Jensen, og fortsatte : – Et grunnsynspunkt i det Syntese driver med er at tenkinga omkring kunst som investeringsobjekter i et kapitalistisk marked er med på å pervertere åndslivet. Syntese vil ta et oppgjør med denne tankegangen, og det betyr et oppgjør med rådende tendenser innen kunsten.
Dermed overrakte han kunstverket til Byråd. Holmsen som raskt tilkjennega sin skuffelse over at det ikke var mannen i tjoret, skultør Svendsen, som blei forært. Men hun fatta raskt interesse for tolkninga av kunsten som hun ganske riktig mente symboliserte en kapitalismens gribb. At det var stinkende kapitalisme kunne enhver forvisse seg om irmenfor en radius av fem meter: Gribbens føtter vasser rundt i et hav av tørka sardiner!
– Plassr den på borgermesterens kontor, befalte Svendsen.
– Nei, den vil jeg ha sjæl, svarte byråden, som karakteriserte utstillinga forøvrig som et fargerikt og morsomt innslag.
Besøk utstillinga!
Det er all grunn til å merke seg byrådens karakteristikk, og for egen regning vil jeg legge til : «Mot strømmen» bærer på alle måter sitt navn med rette ; den er et fargesprakende mangfold med kunst som vil noe, kunst som angår samfunnsinteresserte mennesker. Derfor går oppfordringa ikke minst til folk som ikke tråkker ned utstillinger gallerier til hverdags : deg en tur til Grønland og Ta og opplev hva kunst fra ørlite format til kjempemalerier virkelig kan være.Steen Krarup Jensen fra Syntesegruppa tauer inn kollega Per Johan Svendsen for å overrekke skulpturen «Hvem ler? » til byråd Karin Holmsen. FOTO: HALVOR FJERMEROS