Total krig mod borgerkunsten. Anmeldelse (Har spøgelser noget at sku’ ha’ sagt? Balderkilde, Stedet for moderne billedkunst, København). Alex Steen. Ekstra Bladet.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
vinduet REDIGERET AF LARS HØRBY
TOTAL KRIG MOD BORGERKUNSTEN
Fandenivoldsk udstilling af gruppen Syntese, hvor alt er et håndslag til det folkelige — undtagen priserne…
KUNSTNER-gruppen Syntese er en stor krigserklæring mod de traditionelle, småborgerlige og højtidelige udstillingssteder, hvor man falder på røven for det pæne og mondæne, de stigende auktionspriser, investeringerne og spekulationen. Hvorfor skal kunsten være så indholdsløs, højtidelig og ligegyldig, spørger Syntese. Hvorfor må den ikke handle om menneskeproblemer, sorg og begejstring?
SYNTESES’s udstilling i Balders Kilde, Vermundsgade 9 i København, er en revolution på gulv og vægge, fuld af provokationer, forundring og forargelse over, at kollegerne ikke beskæftiger sig med tidens brændende spørgsmål.
Der er ikke det problem, man ikke tager fat på: Arbejdsløshed, undertrykkelse, nazisme, korruption, Statens Kunstfond, fedterøve, forurening, museer for moderne kunst, dåsemad, holdningsløse kunstnere, AIDS, krig, tortur og diskrimination. ‘Syntese’ har dem alle med i malerier, tegninger, collager, objekter og alt, hvad de iøvrigt laver lige fra hjertet uden omveje.
Deres arbejder er for almindelige dødelige. Ikke pseudofilosofi og tågesnak. Skåret ud i pap, med lysende og skærende farver. De er sjældent smukke, tværtimod. De dyrker det grimme, fordi verden nu engang er så grim, som den er.
Det er en slags antikunst mod det eksklusive, man får serveret på de store, flotte galerier, i fede, gyldne rammer, der koster mere end billederne.
FLEMMING Vincent har malet vor tids Madonna, Vesterbropigen, den enlige mor, narkoluderen eller en tredje. Pillerne står på bordet. De brugte kondomer flagrer fra rammen.
Lars Hård maler tidens drømmefabrikker og angriber militær og religion.
Per Johan Svendsen, den mest produktive, styrter de store kunstpampere og hylder den travle kassedame i supermarkedet, midt i overfloden.
Mest professionel er tekstilkunstneren Annie Hedyard, som forsvarer U-landene. Hun er lidt eksklusiv, men fandens dygtig.
Der er Carsten Høpfner, Milton Charutti Blanc, Louis Posada og endelig Jens Jørgen Thorsen, udstillingens initiativtager, med maleriet ‘Justizermordet’ og en lille potensladet Jesus, gemt på en side i kataloget.
I cafeen serveres H. P. Clausen-kager, formet som små hundelorte med chokoladeovertræk og indhold af studenterbrødsagtig karakter til 12 kr. pr stk.
ALT ER et håndslag til det folkelige — undtagen priserne. Her giver ‘Syntese’ ikke de store gallerier meget efter. Priserne svinger fra nogle få tusinde op til 200.000 kr., meget mellem 10 og 50.000 kr. Det harmonerer ikke med udstillingens øvrige tendens — og det er for dyrt!
Syntese’s næste udstilling bliver til pinse i Jens Nielsen cirkustelt ved Mosede Fort nord for Køge. Senere invaderer de Charlottenborg, hvor lederen Henning Damgaard Sørensen vil have mere drøn på!ALEX STEEN
Annie Hedvards store, flotte collage — tæppe fra Bolivia. (Foto: Thomas Wilmann)