Tam Tam i Balders Kilde. Anmeldelse (Har spøgelser noget at sku’ ha’ sagt? Balderkilde, Stedet for moderne kunst, København). Berlingske Tidende.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
Tam Tam i Balders Kilde
Kunst og kulturgruppen SYNTESE, Balders Kilde, Vermundsgade 9, slutter den 10. maj.
Efter de indledende køligt konkrete installationer i det nye udstillingssted Balders Kilde er det nu det store vilde brøl, der møder a derude. En kæmpestor lilla damesko i stof og med musik i , en museagtig pyntetante afventende placeret i en almindelig stol, et splitflag overmalet i fællesskab med alt hvad man kan drømme om af provokationer. Politisk agitationskunst af den viljefaste slags. Umiddelbart bliver man helt ‘høj’ af sådan en kraft og energi.
Gruppen Syntese tæller 18 medlemmer, der spænder fra videnskabsfolk og musikere til deciderede billedkunstnere. Arkæologi, historie, psykologi side om side med medlemmer af det gamle Bifrost-band og en række malere, der er kendt for det samfundsmæssige engagement. Annie Hedvard er overordentlig professionel i sine store billedtæpper inspireret af mellem– og sydamerikansk plakatkunst. Midt i alvoren er der dog også plads til humor, hvilke pyntetanten er et eksempel på.
Flemming Vincent udstiller en »legestue«, hvor videovoldspillet tager udgangspunkt i Goyas berømte »Den 3. maj, 1808«. Krigens rædsler som smart konkurrencespil. Per Johan Svendsen bygger på den parisiske kommunardopstand og har skabt en kaotisk billedserie. Jens Jørgen Thorsen udstiller en flot graffiti, og selvfølgelig er der også et par stive pikke.
Balders Kilde hilser foråret velkommen med et sandt bombardement. Forfriskende ikke mindst hvis man ønsker at få sat den megen almindelige galleripænhed lidt i relief.
Annie Hedvards bidrag til Synteses udstilling omfatter også denne gigantiske sko med musik i samt den siddende musetante og tilhørende barnebarn. Foto: Michael Stub.
Hvad et splitflag også kan bruges til, fællesarbejde af gruppen Syntese. Foto: Michael Stub.