Provokerende. Omtale, anmeldelse. (Har spøgelser noget at sku’ ha’ sagt? Balderkilde, Stedet for morderne billedkunst, København). Rie Duun. Det Fri Aktuelt.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
Det fri Aktuelt – fredag 8. april 1988
PROVOKERENDE
Tidens spøgelser har fået ordet hos kunstnergruppen Syntese i et tidligere autoværksted på Østerbro i København
Af Rie Duun
Indtil for en måneds tid siden husede Vermundsgade 9 på Østerbro i København et autoværksted. Nu er der kunstnere i de kæmpestore lyse lokaler. Balders Kilde hedder stedet, der fra på søndag er rammen om kunstnergruppen Synteses udstilling, »Har spøgelser noget at skulle have sagt? « En del af tidens spøgelser hænger allerede rundt omkring i det forhenværende værksted og venter på at blive anbragt i deres rette sammenhæng. Rottemoren med den lille rotteunge venter tålmodigt ved spisebordet lige indenfor døren. Det er textilkunstneren Annie Hedvard, som har lavet de to sølle skabninger plus nogle sære dyr, som givet ville blive nægtet adgang selv til zoologisk have, hvis de gik løse omkring. En tragisk madonna omgivet af brugte kondomer roterer under loftet i Flemming Vincents oliemaleri, og på den ene langvæg kan man følge de parisiske kommunarders tragiske revolutionshistorie i et næsten tegneserieagtigt billedforløb. Ingredienserne til den spraglede udstilling er der, og kunstnerne er i gang med at blande dem på den rigtige måde.
PENGELØST
Midt i det hele går forhenværende værksteds– og nuværende galleriejer Føhns rundt og ser ganske tilfreds ud med virvaret af malerier, billedtæpper og skulpturer. »Selvfølgelig kan detteher aldrig give mig lige så mange penge i kassen som værkstedet, men til gengæld er det meget skæggere, og jeg har nået den alder, hvor jeg måtte tage en beslutning om, hvorvidt jeg skulle give mig selv lov til at lave noget sjovt, eller jeg helt skulle droppe det. Jeg valgte altså at starte Balders Kilde, « siger han. Føhns har i flere år udlejet etagen over sit værksted til atelier for en håndfuld kunstnere. Sit første maleri købte han i 1967, og det var malet af Henry Heerup, fortæller han. Balders Kilde har ingen programerklæring udover at vise ny kunst »ikke bare moderne, men ny, « som Føhns siger.
KULTURSTANK
Bag ham hænger en skulptur med forrevne vinger og en påskrift, der forkynder, at tidsånden stinker ud af kulturens gab. Syntesefolkene, der på denne udstilling omfatter Jens Jørgen Thorsen, Carsten Høpfner, Lars Hård, Milton Charruti Blanc, cubaneren Jose Luis Posadas og Per Johan Svendsen foruden de to allerede nævnte, er ikke bange for at klippe tingene ud i pap og skrive slagordene med store bogstaver midt på lærredet. »Kunsten både kan og skal bruges som et kampmiddel, « siger Per Johan Svendsen og indrømmer straks, at den udtalelse ligner noget, folk gik og sagde i halvfjerdserne. Ikke desto mindre mener Syntese, der foruden billedkunstnerne består af en række musikere og et par arkæologer og historikere, at kunst både skal sige og mene noget. Ikke mindst om tidens spøgelser, hvoraf gruppen hastigt nævner arbejdsløsheden, nynazismen, korruptionen, AIDS og postmodernismen – bare for at tage et uddrag af spøgelseshæren.
SALONSPØGELSET
»Postmodernismen egner sig ikke til andet end dekoration og investering for kunstspekulanter. Nu har de såkaldte postmodernister i årevis fået lov til at sige, at symboler og tegn ikke har nogen betydning, er det ikke andet end et udtryk for lallende ansvarsløshed. Jo mere man forsøger at skille kunst og politik ad gennem teoretiske diskussioner, jo tydeligere bliver det, at de ting hænger uløseligt sammen, « siger Per Johan Svendsen. Han sammenligner postmodernismen med sidste århundredes salonkunst, om kun var skabt til at behage. Syntese vil absolut ikke behage. Flemming Vincent fortæller om, hvordan et af gruppens malerier bogstaveligt talt skræmte folk væk fra Odder Rådhus, hvor det var ophængt. »Folk kunne ikke tåle vores billeder, men de kan mageligt sidde og gnaske småkager til TVavisens krigsscener. Det er virkelig sygt, « siger han.
BOMBASTISK
Syntese forbereder for tiden en udstillig i Paris til august, og næste år har gruppen fået rum på Charlottenborg til et projekt med titlen Den Lange Rejse om tre revolutioner: En fortidig, en nutidig og en fremtidig. »Om vi er bombastiske? Det kan godt være, men det er vi ligeglade med, « siger billedkunstnerne der har »et indholdsrigt liv i fest og ballade« som et af målene for Synteses programerklæring. Under åbningen af udstillingen på søndag kan gæsterne opleve en dialog mellem spøgelset og kunstneren, ligesom en af gruppen historikere, Ditlev Mahler vil forklare, hvorfor tidens paradigme er »en fis i en hornlygte«. Til eventuelle trætte besøgende på udstillingen har Annie Hedvard bygget en to meter høj, pink silkesko, der fungerer som lænestol og kan benyttes til tænkepauser under spøgelsestoget i det genopstandne autoværksted.
Annie Hedvard har lavet nogle sære dyr til udstillingen. (Foto: Annelise Fibæk)
Flemming Vincent synes det er utroligt at mennesker kan gnaske småkager til tv-avisens krigsscener, men ikke tåle gruppens billeder. (Foto: Annelise Fibæk)