Uden om den varme grød. Debatindlæg. Per Johan Svendsen. Kunst- og kulturgruppen Syntese. Information.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
Uden om den varme grød!
TORSDAG d. 18/6 går billedhuggeren Willy Ørskov til angreb på Informations kunstanmelder Gertrud Købke Sutton for at stille kritiske spørgsmål ved de nyeste kunstneriske strømninger inden for det skulpturelle område. Lad det være sagt med det samme — Kunst- og kulturgruppen »Syntese« er ikke vild i varmen med ovennævnte anmelder — men i dette tilfælde har hun for en gangs skyld rejst et fundamentalt vigtigt spørgsmål: »Hvad er en moderne kunst, hvis den ikke er tilstrækkelig oprørsk?!«
»Syntese« opfordrer hermed GKS til at uddybe fremtidsperspektiverne i, hvordan en oprørsk kunst kunne tænkes at være!
Men når det er sagt, må vi konstatere ved selvsyn, at den af GKS anmeldte udstilling »Skulpturens Tid« ud over at være sammensat af forskellige materialer og former, således at der er opnået visse æstetiske værdier, faktisk er temmelig stillestående og kedelig. Vi må dog medgive udstillerne, at nogle af dem kan noget, men er det egentlig nok, set i en større kulturel sammenhæng?
Vor ven Willy Ørskov argumenterer for, at der i Danmark er en stor talentmasse inden for det skulpturelle område, men glemmer samtidig at sætte denne talentmasse i relation til den ideologiske strømning, der præger hele den danske kunst for øjeblikket. En strømning, der er præget af en småreligiøs hysterisk dyrkelse af det æstetiske og det øjeblikkelige — og så en masse ufarlig tågesnak i øvrigt.
Hvis de skulpturelle repræsentanter for denne strømning har gjort op med én form for konservatisme, er de selv på vej over i en ny og langt farligere form for konservatisme. De er tilbøjelige til kun at beskæftige sig med de kunstneriske strukturer, hvorved de er behageligt fri for netop at have »farlige« holdninger.
Inden for det næste årti vil vi derfor højst sandsynlig opleve, at flertallet af disse folk bliver opfanget af det øgede behov, som f.eks. kommunerne har for at blamere sig med et moderne decentralt »demokratisk« image. Hvornår fanden får vi en kunst, der direkte tør tage pis på selvsamme kommuner, stat, museer og erhvervsliv?
»Syntese« har selv erfaret utallige gange, hvor ømtålelig konservativ den moderne kunstinstitution i virkeligheden er. Det er et faktum, at denne kunstinstitution direkte og indirekte udsætter kunstnerne for et uhyggeligt stort pres, der skal få dem til at lave kunst med stort K, og som bygger på en fuldstændig borgerliggjort kunstnermyte.
Det er lykkedes at modernisere den borgerlige kunstnermyte med det resultat, at kunsten er blevet standardiseret ud over alle grænser.
Til kunstnerne, der deltager i udstillingen »Skulpturens Tid« vil vi blot sige: »Lad jer ikke narre, brug jeres dygtighed til andet end at producere hvad folk forventer af jer — tilpasningen har sin pris.«
PER JOHAN SVENDSEN
Kunst- og Kulturgruppen »Syntese«
Lundtoftegade 111, 2200 Kbh. N.