Ferniseringsgæst på rulleskøjter. Anmeldelse.(Charlottenborgs Efterårsudstilling 1984. Charlottenborg, København). njor. Politiken.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
Ferniseringsgæst på rulleskøjter
Ferniseringen på Charlottenborgs Efterårsudstilling i går blev det sædvanlige tilløbsstykke med kendte ansigter som direktørerne for henholdsvis Det ny Teater og Arebejdsgiverforeningen, Knud Poulsen og Poul Schade-Poulsen i myretuen af kunstinteresserede, hvoraf enkelte mødte op i basketballudstyr eller som damen helt i rødt, der kom på rulleskøjter, for hurtigere at kunne nå rundt og frem til det skæggeste rum, det med de mange kasser bajere og gruppen Syntese.
Gruppens medlemmer Per Johan Svendsen, Sten Krarup Jensen, Carsten Højfern og Fl. Vincent tog her gas på kunstlivet med en række spændende billeder, der f.eks. har titlen ‘Fy for satan’ og indholdsmæsigt drejer sig om Superfoss’ næse dybt begravet i fenolet, i et rum domineret af en kæmpemæssig gyngende kniv til at skære igennem alt med, samt en computer til udskrivning af moderne digte. Værsågod at gå i gang selv.
Der var stor interesse for et fældet træ, som havde fået brækket nogle grene, der af samme grund var lagt i gibs, samt for Susanne Utzons sten fra sovekammeret, udstillet uden for katalog, og for Birgitte Sylvestersens smukke sølvsmykker i samme rum. Nogle af dem prydet med lånte fjer, som hun har det med at snuppe fra gode venners rosenhovede dværgpapegøjer. Det giver dem en sjov virkning, der fik mange besøgende til at udtrykke stor begejstring for hendes ting.
Også Tove Anderbergs keramik, skåle og vaser i form som udsprungne blomster eller frøkapsler, trak folk – og ikke mindst købere – til, som var de magnetiske. Og inden dagen var omme, havde hun solgt for over 14.000 kr.
njor
Ferniseringen blev et så stort tilløbsstykke, at en af gæsterne havde forsynet sig med rulleskøjter for at komme først. Foto: Lars Skaaning.
Birgitte Sylvestersen med et af sine egne fjerprydede smykker i øret. Foto: Lars Skaaning.
Tove Anderberg med et stykke keramik, som Kunstindustrimuseet faldt for og erhvervede. Foto: Lars Skaaning.