Bugnende KP. (Kunstnernes Påskeudstilling 1984. Kunstbygningen, Aarhus). –tt. Amtsavisen Randers.
Tekstudtræk fra indscannet dokument:
KUNST/KULTUR
En bugnende KPDet betragtes som skulderklap og skridt i den rigtige retning at få antaget arbejder til den censurerede Kunstnernes Påskeudstilling i Århus, så det er forståeligt, at kunstnerpresset på udstillingen er stort. Og så stort er det, at der til bedømmelse ved den nu igangværende KP 84 i Århus Kunstbygning var indsendt ikke færre end 3.965 arbejder kommende fra 789 forventningsfulde indsendere.
At mange imidlertid er blevet skuffet, siger statistiktallene helt tydeligt. Kun 193 af de 789 indsendere slap gennem censorernes nåleøje, og de er på udstillingen repræsenteret med ialt 335 arbejder. Ud af 3.965! Og så er den igangværende Kunstnernes Påskeudstilling – den 38. i rækken – endda den største, man endnu har haft i Århus Kunstbygning og den er så stor, at det er lige ved at være for meget af det gode.
Visse steder i udstillingsrummene skal man som besøgende vare særdeles agtpågivende for ikke at kollidere med navnlig skulpturer og objekter, når man bliver fængslet af de billeder, som hænger på væggene bagved og gerne vil have lejlighed til nærstudier.
Men man må lade udstillingens forskellige grupper af censorer – samt naturligvis kunstnerne – at der er både alsidighed i fest og humør over KP 84, og det er næppe alene en censorbestemt linie, man møder, men nok i lige så høj — eller højere – grad en generel tendens, der gør sig gældende. Der eksperimenteres livligt og afprøves til stadighed nye muligheder i kunsten, og selv om mange af »budskaberne« har alvorlige og dystre undertoner – udsprunget som de er af situationer og tilstande, der kan gøre mennesker bange og frygtsomme så kan man gang på gang opleve den dobbelthed, at billeder, objektfragmenter etc. på samme tid kalder på eftertanken og provokerer smilet og dermed forbundne reaktioner.
Eksempler i den retning kan man opleve i kunstbygningens rotunde, hvor den begavede tekstilkunstner Lisette Kampmann, Birkerød, viser malede og trykte flyvende billeder og svævende billedskulpturer (for fred), altsammen i stram og fast komposition og en farveglad kolorisme – og hvor man også stilles ansigt til ansigt med en lang og mangfoldig og meget pladskrævende samfundssatirisk kommentar udført i »vilde« billeder og ætsende tekster af gruppen Syntese fra Odder. Kollektivet bag blandformprojektet – »Skuden ta’r fart i disse dage», består af Steen Krarup Jensen, Per Johan Svendsen, Flemming Vincent, Carsten Höfner og Flemming Larsen. De indleder deres historie med ordene: »Ild af enhver art er i dag som altid skræmmende og fascinerende – som magt. Nogle steder brænder ilden voldsomt, bl. a. når religiøsiteten breder sig i Guds eget land og siamesiske konkurrenter drømmer om middag med lang kniv og gaffel«.
Og så ledes man ved hjælp af et malet spor fra billede til billede og fra tekst til tekst og får høre om bl. a. boligsituation, valutabalance og lokummet, der brænder, mens der forskes i fremtiden.
Kunstneren Hans Knap fra Ulstrup har været ubeskeden nok til at få antaget hele fem arbejder, nemlig et i kategorien blandform samt to tegninger og to skulpturer. Karl Heinz Boserup fra Langå har også to skulpturer med– byggebloksten har været udgangsmaterialet – og der er tre meget smukke rakubrændte lågkrukker udført af Ole Bloch, Værum. Af andre kunstnere fra lokalområdet kan nævnes Jørn Rønnau, Hornslet – en fantasifuld blandform med betegnelsen »Sejltræ«
– Hanne Stochholm, Hinnerup (tekstilkunst). Flemming Hedegaard, Grenå (keramik), Kirsten Boggild. Bjerringbro (en vævning med titlen »Den lange vinter»), og der er en pastel af Bjarne Verrer Sørensen, Hornslet, samt malerier af Elna Skjoldan Olesen, Hammel, Rudi Lau, Kolind, Aage Arbjerg Hansen, Randers, og Carsten Dolberg, Brøndum ved Hobro.
Der er i det hele taget meget at se og glædes over på denne påskeudstilling med værker af en række af billedkunstens yngre udøvere, blandt hvilke mange er oplagte talenter. Så meget, er der, at det er komplet umuligt på afmålt plads at komme ind på det altsammen. Men der er rimelig tid til for interesserede at studere selv.
KP 84 kan ses indtil 29. april.-tt.
Lisette Kampmann’s svævende tekstilbilleder.
Blandformen »Sejltree« af Jørn Rønnau, Hornslet. På væggen et maleri »Cirkus«, af Lis Drachmann, Billund.